Svar: Nye rutiner - 7 mdr.
19. maj 2018
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Hvor dejligt at høre, at lillepigen er begyndt at sove langt bedre om natten - 7, 9, 13 - krydser fingre for at det fortsætter! :)
Din dagsplan ser rigtig fin og alderssvarende ud. Det eneste jeg vil foreslå er, at du indfører et mellemmåltid om formiddagen, og gør mellemmåltidet om eftermiddagen en lille smule større. Det betyder at mit forslag, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Morgen 7: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Sen morgen 8.30: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca. kl 9. som nu
Frokost 11.30: Bondebrød med forskelligt smørbart pålæg og må også meget gerne tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden eller middagsretter fra glas, som passer til hendes alder. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca. kl 14 som nu
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Udgangspunktet mere og mere jeres mad, mad med mere og mere bid, og mad der smager af noget. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende, som hun selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca. kl 19.30-20
Sen aften 23: Flaske og sover videre
Nat: Lille flaske som nu, når hun i løbet af natten vågner og melder sig, hvis det passer godt med kl 02, er det helt fint...
Samlet får jeres datter ca. 720 ml mme, og det lyder meget passende for hendes alder. Det er også meget fint med de 4 flasker dagligt og jeg anbefaler netop, at flaskerne ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at hun ikke længere skal have flaske formiddag og eftermiddag, og at hun i stedet får tilbudt mellemmåltider her.
Når hun bliver 8 måneder, vil det være rigtig godt, at du trapper ud af mælken kl 02, så hun her får mindre og mindre og begynder at kunne nøjes med 3 flasker dagligt. Det vil sige, at du her stadig skal bibeholde flaske før middagslur, aften og sen aften, men hun vil stille og roligt kunne begynde at sove igennem fra midnat og til næste morgen. Så planen som I har lige nu vil passe rigtig fint med den plan/rytme, som hun forventes at skulle følge i 8-9 måneders alderen :)
Babyer kan i princippet godt blive for store - især hvis de får flaske og har tendens til at overspise. MEN det er ikke tilfældet hos jer! Din datter må meget gerne veje 10 kg, når hun er 7 måneder gammel, og hun får ikke for meget mme. Du har tidligere givet hende en del mere i hver flaske, men dette er nu sat ned, og det er meget passende med de ca 750 ml mme som hun får. Resten af hendes væskebehov skal dækkes af vand af kop. Og de 3 flasker, hun kan tilbydes i 8-9 måneders alderen, vil så udgøre ca. 600 ml, og når hun bliver 10-12 måneder vil 2 flasker svarende til 400 ml være rigtig fint til hende. Så det du fortæller lyder altså lige efter bogen :)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen - fortsæt endelig den gode gænge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske