Svar: Nye rutiner - 7 mdr.

19. maj 2018

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Hvor dejligt at høre, at lillepigen er begyndt at sove langt bedre om natten - 7, 9, 13 - krydser fingre for at det fortsætter! :)

Din dagsplan ser rigtig fin og alderssvarende ud. Det eneste jeg vil foreslå er, at du indfører et mellemmåltid om formiddagen, og gør mellemmåltidet om eftermiddagen en lille smule større. Det betyder at mit forslag, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Morgen 7: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.

Sen morgen 8.30: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca. kl 9. som nu

Frokost 11.30: Bondebrød med forskelligt smørbart pålæg og må også meget gerne tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden eller middagsretter fra glas, som passer til hendes alder. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca. kl 14 som nu

Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Udgangspunktet mere og mere jeres mad, mad med mere og mere bid, og mad der smager af noget. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende, som hun selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca. kl 19.30-20

Sen aften 23: Flaske og sover videre

Nat: Lille flaske som nu, når hun i løbet af natten vågner og melder sig, hvis det passer godt med kl 02, er det helt fint...

Samlet får jeres datter ca. 720 ml mme, og det lyder meget ...

Annonce

... passende for hendes alder. Det er også meget fint med de 4 flasker dagligt og jeg anbefaler netop, at flaskerne ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at hun ikke længere skal have flaske formiddag og eftermiddag, og at hun i stedet får tilbudt mellemmåltider her.

Når hun bliver 8 måneder, vil det være rigtig godt, at du trapper ud af mælken kl 02, så hun her får mindre og mindre og begynder at kunne nøjes med 3 flasker dagligt. Det vil sige, at du her stadig skal bibeholde flaske før middagslur, aften og sen aften, men hun vil stille og roligt kunne begynde at sove igennem fra midnat og til næste morgen. Så planen som I har lige nu vil passe rigtig fint med den plan/rytme, som hun forventes at skulle følge i 8-9 måneders alderen :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Babyer kan i princippet godt blive for store - især hvis de får flaske og har tendens til at overspise. MEN det er ikke tilfældet hos jer! Din datter må meget gerne veje 10 kg, når hun er 7 måneder gammel, og hun får ikke for meget mme. Du har tidligere givet hende en del mere i hver flaske, men dette er nu sat ned, og det er meget passende med de ca 750 ml mme som hun får. Resten af hendes væskebehov skal dækkes af vand af kop. Og de 3 flasker, hun kan tilbydes i 8-9 måneders alderen, vil så udgøre ca. 600 ml, og når hun bliver 10-12 måneder vil 2 flasker svarende til 400 ml være rigtig fint til hende. Så det du fortæller lyder altså lige efter bogen :)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen - fortsæt endelig den gode gænge :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi